De Weegschaal

’s Morgens direct na het opstaan moet ik altijd plassen, ja ik weet het, op deze informatie zit jij niet te wachten maar bare with me, het is belangrijk voor het verhaal. Goed, als ik weer aan een dieet bezig was, ging ik direct na het plassen ik meteen op de weegschaal. Nog voor ik iets anders deed.

Mijn gedachtegang was: ‘als ik zo uit bed mijn spieren nog niet heb gebruikt en dus opgeblazen ze daardoor lichter zijn dan nadat ik bv koffie heb gezet en de trap op en af heb gelopen.’ Gedachtekronkel nummer 2: ‘Douchen is uit den boze voor het wegen, de huid neemt water op en dan ben je dus zomaar twee ons zwaarder.’

Direct wegen na het eerste ochtendplasje dus.

Hoe ik dit wist? Er waren dagen dat ik wel vijf keer ging wegen. Voor toiletbezoek, erna, voor het douchen, net daarna, ’s morgens vroeg, ’s middags na de lunch, ’s nachts…Ja als ik de kans kreeg ging ik ’s nachts nog op de weegschaal staan.

Het getal van die dag bepaalde of de dag succesvol en fijn zou worden.

Eerst wist ik dit natuurlijk niet. Het overkwam me. Zoals zoveel dingen, de mentale impact en triggers ben ik pas later gaan ontdekken. En het duurde ook nog weer even voordat ik in staat was het niet langer tegen me te laten werken.

Wanneer ik niet was afgevallen, of erger nog, aangekomen was, oei oei, dan werd het een hele pittige dag.

Het voelde dan alsof alles moest, alsof niets lukte en ik de hele dag maar trek in lekkers had.

Die trek in eten was reëel, echt onweerstaanbaar. Maar ja, ik was aangekomen of niet afgevallen dus iets lekkers was wel het laatste dat ik mocht. En toch nam ik het vaak wel. De hele dag was er op de achtergrond die sluimerende stem van mijn interne pestkop….

je bent niets waard, je kunt het niet, je bent dik en zal nooit slank worden

Afgevallen, al was het maar twee ons, betekende euforie, trots, blijheid, energie. Ook dit had ik niet direct door maar de dagen waren lichter, makkelijker. Gezonde keuzes maken koste minder strijd, toch een snoepje tussendoor voelde niet alsof ik de doodstraf had verdiend.

Gek genoeg was er geen interne trotse stem. Alleen maar die van: oké, dit is prima, maar je bent er nog niet, volhouden nu, doorpakken, fingers crossed!! Nu weet ik dat het alles te maken had met het fenomeen hoop. Hoop doet leven is het gezegde. En in mijn geval was het echt waar. Nog los van de reden waarom ik aangekomen was of niet afgevallen…

Ik wilde ZO ontzettend graag slank worden. En het lukte maar zo moeizaam. En ik kon er maar tot op zekere hoogte over praten.

Hoe dan? ik kreeg nooit trek in een salade maar altijd in gebakken kip of patat…

Want wie begrijpt er nu dat je weegschaal je humeur bepaald, dat de wens om slank te zijn op sommige dagen zo hevig was dat het letterlijk zeer deed, in mijn borstkas zat dat verlangen zo diep, het greep me aan en ik dacht dat er niemand op de hele wereld snapte dat ik dat zo voelde. Want ja, mijn overgewicht was tenslotte mijn eigen schuld. Ieder pondje gaat door het mondje zei mijn moeder altijd.

En ja dat is waar. Maar waarom ik zoveel at dat was me niet duidelijk. Waarom legde mijn vriendin na een halve pizza haar vork neer. En waarom at ik de hele pizza, plus stokbrood met boter vooraf en natuurlijk nog ijs toe? In mijn hoogtij dagen at ik rustig een heel stokbrood weg. Met kip kerrie salade en eiersalade. Twee bakjes salade en een stokbrood, dan mag je je toch serieus afvragen of dat nog fysieke trek is.

Goed, terug naar de weegschaal. Het aantal kilo’s tot op de komma nauwkeurig, was dus echt heel erg belangrijk voor mij. Toen ik aan mijn laatste afvaltraject begon heb ik mijn man gevraagd de weegschaal te verstoppen. Ik wilde maar 1 keer per week wegen. Ik wilde van de connectie tussen mijn gewicht en state of mind af. Met mijn psycholoog heb ik dit van tevoren besproken en zij was het eens met mijn aanpak.

Dat hield wel in dat ik moest opbiechten hoe mijn relatie tot de weegschaal was. En hoe belangrijk het was dat hij hem bij mij uit de buurt hield. Om hem de ernst ervan in te laten zien moest ik hem wel vertellen van mijn obsessief gedrag. Dat viel niet mee, ik schaamde me er voor. Ik had het al twintig jaar goed voor hem verborgen weten te houden.

Oh. oh, oh, wat heb ik een interne discussies gevoerd. Gelukkig wist ik niet waar de weegschaal verborgen was. Ik nam dat mijn partner zeker niet altijd in dank af. Slijmen, zeuren, boos worden, huilen. Het maakte geen verschil, maandagochtend kwam het ding pas tevoorschijn.

Wat een goed besluit is dit geweest. Ik kwam los. De connectie werd doorbroken. Ik had het nooit gedacht maar ik leerde vertrouwen op mijn eigen beslissingen, gezonde keuzes, mijn lijf. En de weegschaal liet me niet in de steek. Iedere week een beetje minder. Een enkele keer een beetje meer.

Herken jij je hierin?

Heb jij ook last van overgewicht en schuldgevoel? Snap jij waarom eten zo belangrijk voor je is? Het heeft mij zoveel geholpen toen ik snapte wat mijn relatie tot eten is. Wat mijn eettriggers zijn. Het resultaat op de weegschaal bijvoorbeeld, hier lees je alles over in het blog over wegen , maar met name ook conflictsituaties, behaalde successen. Van groot en klein verdriet ging ik eten natuurlijk, dat is vaak wel een bekende. Van eenzaamheid en verveling daarentegen moest ik leren, ook daarvan ging ik (extra) eten.

Juist de mentale kant van afvallen krijgt bij alle diëten en veel gewichtsconsulentes te weinig aandacht. Ik leerde waarom ik at wat ik at. Ineens onbedwingbare trek in een donut? En die trek gaat maar niet weg? En wat je ook doet, je kunt alleen nog maar daaraan denken? Je hoofd vertelt je iets, via je maag….

In mijn coachingstraject ontdek je wanneer je “vindt” en wanneer je “voelt” . Voelen zorgt voor bewuste keuzes, lief zijn voor jezelf, lat in zicht leggen. Vinden zorgt voor falen, schuldgevoel, zondigen en neerslachtigheid. Waar kies jij voor? Wil je weten wat ik voor jou kan doen?

Klik hieronder voor meer informatie over aanpak, duur en tarieven van het volgen van coaching:


Ben je er aan toe om persoonlijk kennis te maken en je vragen rechtstreeks aan me stellen? Maak dan gebruik van mijn aanbod:


Nog meer artikelen lezen? Klik hieronder:

lees je mee over mijn afvalpogingen en onhandige maar wellicht voor jou herkenbare situaties?

Wil je handige tips, nuttige wetenschappelijke informatie of gewoon lekker lezen in de laatste versie van mijn magazine? Klik op de afbeelding!


Bijvoorbeeld deze handige calorie-overzicht-lijstjes:

Handige lijstjes helpen kiezen

Handige lijstjes - free download

Send download link to:


Als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en give aways? Schrijf je in:

Als eerste op de hoogte

De Weegschaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in