Macronutriënten – Vetten

Vetten

In de twee eerdere artikelen leerde je al over eiwitten en koolhydraten.
In dit derde deel bespreek ik het macronutriënt vet.

Van de drie macronutriënten zijn we misschien wel het meest bang gemaakt voor vetten. Terwijl we er misschien ook wel het minste van weten. We worden al op jonge leeftijd gewaarschuwd

Let op met vet!

Echter, je lichaam kan niet zonder vetten! In balans met de andere macronutriënten werkt vet juist in je voordeel. Hoe dat zit leg ik uit in dit artikel.

De verhoudingen tussen koolhydraten, eiwitten en vetten zouden als volgt moeten zijn:

  • Koolhydraten 55%
  • Vetten 25-30%
  • Eitwitten 15-20%

Deze gelden voor een gezond volwassen persoon met een “normaal” bewegingspatroon. Een normaal bewegingspatroon wil zeggen, iedere dag zeker een half uurtje beweging in de vorm van wandelen, fietsen, huishouden e.d. wel of niet aangevuld met 1 of 2 keer per week sport.

Lichaamsvet is een orgaan dat hormonen aanmaakt.

Bijna al onze organen krijgen opdrachten vanuit onze vet-cellen. Ook onze hersenen! Wanneer je weet dat je dus vetmassa nodig hebt om überhaupt te kunnen functioneren ga je misschien met iets meer liefde naar je lijf kijken.

Hoe het komt dat vetmassa gezond voor je is lees je hieronder. Klaar voor de wetenschap? Daar gaan we:

Vet maakt het hormoon leptine aan

Leptine laat de hersenen weten hoeveel vet er nog ligt opgeslagen. Wordt het minder, dan krijgen we honger. Is de vetvoorraad aangevuld, dan geeft Leptine het signaal van verzadiging door.

Wanneer dit hormoon ontregeld is wordt dit signaal minder goed doorgegeven. Hoe meer vetmassa je hebt, hoe meer leptine je lichaam aanmaakt. Bij mensen die obesitas hebben, is de leptine-hormoonspiegel zo hoog dat de ontvangers (hersencellen o.a.) van dat stofje ongevoeliger kunnen worden. Het verzadigingssignaal wordt dan minder goed doorgegeven.

Dan blijf je meer eten, krijg je meer vet en nog meer leptine… Een vicieuze cirkel.

De uitspraak, het zit in de familie komt niet uit de lucht vallen. Of je veel of weinig vet ontwikkeld ligt vast in je genen. Hoe snel je verzadigd raakt maar ook hoe ontvankelijk je bent voor het toegeven aan verleidingen. Het signaal dat je hersenen afgeven wanneer je iets lekkers ziet, allemaal erfelijk.

Twee mensen kijken naar dezelfde (zoete) verleiding. Donuts! De een zal na een of een halve genoeg hebben. De ander kan makkelijk een paar donuts op. De hersenstofjes van de een geven hele andere boodschappen door dan die van de ander. Ik wil graag dat je dit heel goed in je opneemt!

Dat is een heel oneerlijke strijd!

Het is een fabel te denken dat hoe minder vet, hoe beter is. Dat klopt niet. Mager is niet altijd beter. Als je weinig vet hebt, maak je weinig van het hormoon leptine aan. Leptine zorgt voor een heleboel essentiële vrouwelijke processen, vruchtbaarheid, menstruatie. Een gezonde hoeveelheid leptine ervoor dat de ontstekingscellen in ons bloed goed functioneren. Wie te weinig vet heeft, ontwikkelt vaker infecties.

Ieder mens heeft een individueel setpoint: een gewicht waarop het lichaam graag wil blijven. Bij (morbide) obesitas is de hormoonhuishouding zo verstoord dat het veel moeilijker wordt om hierop terug te keren.

Het gemiddelde vetpercentage

Vrouwen hebben gemiddeld een hoger vetpercentage dan mannen: 25 – 31 procent versus 18 – 25 procent. Als je als vrouw 65 kilo weegt, draag je dus ongeveer 16 – 20 kilo vet met je mee. Bij een man van 90 kilo gaat het om 16 – 22,5 kilo. Een goed getrainde atleet heeft een lager vetpercentage en mensen met overgewicht zitten meestal (een stuk) hoger dan het gemiddelde.

 Vrouwen, % lichaamsvetMannen, % lichaamsvet
Atleten14-206-13
Goede conditie21-2414-17
Normaal/gemiddeld25-3118-25
Overgewicht≥ 32≥ 26

We kijken eigenlijk vaak alleen naar onze kilo’s op de weegschaal. Het vetpercentage is eigenlijk nog wel een belangrijker indicator of je overgewicht hebt of niet. Je BMI is niet zaligmakend. Weeg je 100 kg met een vetpercentage van 24 kan het zomaar zijn dat je BMI te hoog is. Terwijl je helemaal geen overgewicht hebt in vet.

Ook de plek waar het vet vooral zit, heeft invloed op je gezondheid. Onderhuidsvet is vooral cosmetisch een doorn in het oog van veel vrouwen die gering overgewicht hebben.

Het is een ander verhaal wanneer je vetmassa bestaat uit visceraal vet

Dit is het vet dat zich rond je organen en in je buik ophoopt. Orgaanvet geeft een hoger risico op bijvoorbeeld een hoog cholesterolgehalte, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker. Een bolle buik is dus minder gezond dan dikke billen. Vooral mannen met een “bierbuik” lopen hier een hoger gezondheidsrisico.

Voor vrouwen geldt een verhoogd risico op ongezond orgaanvet als de middelomtrek meer is dan 80 cm en bij mannen zou de omtrek van de taille niet meer moeten zijn dan 94 cm. Wil je weten of je risico loopt meet dan je tailleomtrek!

Hoe zit dit bij jou?

Hoe zit dit bij jou?

Weet jij je vetpercentage? En hoe hoog is jouw visceraal vet? Je kunt dit bij een sportschool laten meten!

Ben jij bang gemaakt voor vet? Ga je het uit de weg? Of maak jij je niet zo druk? Mij hielp het enorm om fabels van feiten te kunnen scheiden. Om meer kennis te hebben over voeding waarmee ik beter begreep wat ik nodig had en wat het voor mijn lichaam deed. Zodat ik dat wat ik at ook in mijn voordeel kon laten werken.

Tijdens mijn coaching leer je alles wat je aan kennis nodig hebt om op een gezonde manier af te vallen. Om keuzes te maken tussen de verschillende producten en toch te blijven eten waar je zo van houdt. Ben je een echte zoetekauw of een echte kaaskop? Je leert welke producten prima in een gezonde slanke leefstijl passen zodat jij jezelf niets hoeft te ontzeggen. Je leert ook hoe het komt dat je trek krijgt in bepaalde producten. Zoet, vet, zout. Wil jij leren hoe dit voor jou werkt?

Klik hieronder voor meer informatie over aanpak, duur en tarieven van het volgen van coaching:


Ben je er aan toe om persoonlijk kennis te maken en je vragen rechtstreeks aan me stellen? Maak dan gebruik van mijn aanbod:


Nog meer artikelen lezen? Klik hieronder:

lees je mee over mijn afvalpogingen en onhandige maar wellicht voor jou herkenbare situaties?

Wil je handige tips, nuttige wetenschappelijke informatie of gewoon lekker lezen in de laatste versie van mijn magazine? Klik op de afbeelding!


Bijvoorbeeld deze handige factsheet over de drie belangrijkste macronutriënten :

Wat je écht wilt weten over vetten, eiwitten & koolhydraten

Dit wil je weten

Send download link to:


Als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en give aways? Schrijf je in:

Als eerste op de hoogte
Macronutriënten – Vetten

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Eén gedachte over “Macronutriënten – Vetten

  1. Duidelijk, helder en goed stuk. Hier kan ik wel wat.mee, maar ik ben mijn rem op eten kwijt; ik kan altijd wel eten als ik zou willen. Het is dat ik ook nog verstand heb, dat ik niet de hele dag dooreet. Ik weet dat het niet gezond is, om altijd te eten…….. maar als ik zou kunnen……..

Reacties zijn gesloten.