Liever mayonaise op mijn brood

In mijn voedingsadvies geef ik de tip om soms een dun laagje mayonaise op je cracker te doen onder je tomaat of komkommer. Of onder een hardgekookt eitje. Heb je wel eens mayo onder je kaas gedaan. Lekker!!

De meeste cliënten kijken mij argwanend aan wanneer we het hierover hebben. Ja jij kan dat doen zeker Gusta, jij bent slank. Maar nee, jij kan dit ook doen. Vet in boter is net zo vet als vet in mayonaise. Alleen geeft ons hoofd alarm af want we zijn opgevoed met het idee dat mayonaise slecht voor je is. Dat hoort bij patat, en patat is vet en slecht.

Waar ik naar toe wil in deze blog is dat het gek is hoe dat in ons hoofd dus werkt. Mayonaise is fout, boter is goed. Zonder dat we precies weten waarom, doen we wel boter op onze boterham maar hebben we moeite om andere vetten te gebruiken.

Zelf kan ik maar moeilijk een stukje knapperig brood in een olijfolie dipje steken. Het voelt alsof ik iets heel erg fout doe. En hoe belachelijk is dat? De kruidenboter uit het potje ernaast heeft dat effect niet op mij. Dat smeer ik er lekker dik op en kijk er verlekkert naar hoe het smelt op het warme stukje korst.

Boter bestaat uit vet, dat smeer je rustig op ieder stukje brood dat je te pakken krijgt, sterker nog, een lekker dik laagje wanneer er hagelslag op moet. Zelfs onder pindakaas moet boter, vet op vet zullen we maar zeggen, omdat het anders zo plakkerig is. Een lik mayonaise of in mijn geval een olijfolie dipje, associëren we direct met “fout”.

Feit: aan margarine, halvarine of dieetboter is vitamine A en D toegevoegd, dat moet volgens de Nederlandse wetgeving. En de meesten van ons krijgen maar lastig voldoende vitamine A en D binnen. Hier helpt jouw boter-smeerseltje dus wel degelijk bij. Boter op je brood doen is zeker gezond dus. Alleen mag je dus best ‘ns een andere vetbron kiezen.

Ondanks dat jouw ingesleten denkpatronen alarm afgeven.

Eigenlijk is het heel logisch. Hoe zelfstandig je inmiddels ook denkt te zijn, de basis van je denkpatroon is al in je jonge jaren gevormd. De overtuigingen van jouw omgeving zijn hierin heel belangrijk geweest en velen van ons leven nog steeds volgens die regels.

Mijn moeder wilde mij absoluut behoeden voor de dikke jeugd die zij zelf gehad had. En zo maakte zij mij onbedoeld bang voor eten en met name vet. Dat dit uiteindelijk averechts gewerkt heeft heb ik haar al lang geleden vergeven. Het is aan mij om te blijven ontdekken welke patronen ik moet doorbreken. Zo dus ook de angst voor eten, en met name voor vet.

In de afgelopen tientallen jaren heb ik ongeveer honderd afvalpogingen gedaan. En bij allemaal was ik er van overtuigd: er is “goed eten” en er is “fout eten”.

En ik lustte alleen maar fout eten!

En met die gedachte alleen al was het direct een straf om op dieet te zijn en werd het steeds moeilijker om aan een nieuwe poging te beginnen. Wat ik mezelf allemaal moest ontzeggen, wat ik allemaal niet meer mocht, hoe zielig ik daar wel niet van werd… Ik mocht niets…

Deze en zo nog vele andere gedachten regeren ons dagelijks eetpatroon. Terwijl deze zeker niet altijd kloppen. Ze zijn ingegeven door omgeving, media, meningen van anderen en je eigen angsten.

Vaak hoor ik, ik zie door de bomen het bos niet meer, wat is er nu wel en niet goed, hoe val ik af, wat is er nu écht waar? Wanneer je beter weet wát je eet en wat het in je lichaam doet kan je betere keuzes maken en heel lekker en gevarieerd eten. Misschien nog wel lekkerder dan dat je nu doet. En dan ruil je die ingesleten paadje langzaam maar zeker in voor nieuwe denkbeelden die goed voor je zijn.

Hoe is dit voor jou?

Ben jij bang gemaakt voor vet? Ga je het uit de weg? Ik hoop dat je iets leert van wat ik zoal deel. Mij hielp het enorm om fabels van feiten te kunnen scheiden. Om meer kennis te hebben over voeding waarmee ik beter begreep wat ik nodig had en wat het voor mijn lichaam deed. Zodat ik dat wat ik at ook in mijn voordeel kon laten werken.

Tijdens mijn coaching leer je alles wat je aan kennis nodig hebt om op een gezonde manier af te vallen. Om keuzes te maken tussen de verschillende producten en toch te blijven eten waar je zo van houdt. Ben je een echte zoetekauw of een echte kaaskop? Je leert welke producten prima in een gezonde slanke leefstijl passen zodat jij jezelf niets hoeft te ontzeggen. Je leert ook hoe het komt dat je trek krijgt in bepaalde producten. Zoet, vet, zout. Wil jij leren hoe dit voor jou werkt?

Klik hieronder voor meer informatie over aanpak, duur en tarieven van het volgen van coaching:


Ben je er aan toe om persoonlijk kennis te maken en je vragen rechtstreeks aan me stellen? Maak dan gebruik van mijn aanbod:


Nog meer artikelen lezen? Klik hieronder:

lees je mee over mijn afvalpogingen en onhandige maar wellicht voor jou herkenbare situaties?

Wil je handige tips, nuttige wetenschappelijke informatie of gewoon lekker lezen in de laatste versie van mijn magazine? Klik op de afbeelding!


Bijvoorbeeld deze handige calorie-overzicht-lijstjes:

Handige lijstjes helpen kiezen

Handige lijstjes - free download

Send download link to:


Als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en give aways? Schrijf je in:

Als eerste op de hoogte

Liever mayonaise op mijn brood

Je zou ook interesse kunnen hebben in