alles over koolhydraten

koolhydraten brandstof voor je brein

in het algemeen

Een koolhydraat bestaat, simpel gezegd, uit zetmeel en suikers en geeft je energie.

Koolhydraten leveren energie. Het is de eerste brandstof voor je lichaam en je hersenen kunnen niet zonder. Wanneer je stopt met koolhydraten eten zal je in het begin vaak wel afvallen.

Echter op de lange termijn doe je je lichaam écht te kort.

overtuiging

Eet jij koolhydraat vrij?

Wanneer je koolhydraten weglaat zie je vaak al snel resultaat op de weegschaal. 

Dit is ook wel logisch omdat de producten waar die koolhydraten inzitten vaak de dikmakers in ons eetpatroon zijn.

Koekjes, cake en pizza en andere meelrijke producten maar ook (wit) brood met boter en beleg bevatten allemaal koolhydraten. Eet je die niet, val je af!

Er is dus niets mis met iets minder (wit)brood eten en koek en gebak laten staan.

Gelukkig zitten er in fruit en groenten ook veel koolhydraten en worden die vaak nog wel gegeten. En dat is maar goed ook want je weet nu dat ze de eerste leverancier van energie zijn.

In deze video vertel ik over hoe koolhydraten in je voordeel werken en hoeveel je er van nodig hebt:

Samengevat

Ben niet bang voor koolhydraten maar laat bewerkte producten zoveel mogelijk staan

do’s

  • volkorenbrood
  • volkorenpasta
  • zilvervliesrijst
  • (zoete)aardappelen
  • pompoen
  • koolraap
  • pastinaak
  • vers geperste vruchtensappen
  • fruit
  • melk

Uit vers eten haal je de meeste voordelen. Energie, vezels, mineralen etc. Je doet je lichaam een plezier.

Dont’s

  • witbrood
  • meer-granen brood
  • witte pasta
  • witte/sushi/pandanrijst
  • gebak
  • koek
  • chips
  • frisdranken

Laat bewerkte producten zoveel mogelijk staan maar schrap niet zomaar koolhydraten uit je eetpatroon.

calorie berekening

Wil je zeker weten dat je voldoende calorieen eet en in de juiste verhoudingen?

vraag dan hier jouw persoonlijke berekening op

de verhoudingen

de aanbevolen verhoudingen

In een gezond voedingspatroon krijg je de volgende drie macronutriënten binnen in de volgende aanbevolen verhoudingen:

Koolhydraten 55%
Vetten 25-30%
Eiwitten 15-20%

Meer weten? Get In Touch