Begin je test hier

Na het beantwoorden van de volgende vragen heb jij een blauwdruk van je lijnleven. Je weet dan waar je sterke en zwakke punten zitten. Je leert waar je valkuilen zitten. Zodat je niet het bijltje er bij neer gooit als het even tegen zit. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Gun jezelf echt even de tijd om de vragen uit de test te lezen en noteer je antwoorden in een boekje om terug te lezen.

Hoofdstuk 1 – Medisch

  • Heb je medische klachten die het afvallen in de weg kunnen staan? Denk hierbij aan hoge bloeddruk, veel stress, hoog cholesterol, diabetes 1 of 2.
    
  • Gebruik je medicatie?
    
  • Heb je medische beperkingen waardoor je niet goed kunt bewegen of aan een (rol-)stoel gebonden bent?
    
  • Zijn er andere medische klachten waardoor jij denkt dat afvallen voor jou moeilijk is?
    
  • Heb je een voedselallergie of intolerantie?

Hoofdstuk 2 – Gezinssituatie

  • Zorg je voor anderen of alleen voor jezelf?
    
  • Heb jij of een van je gezinsleden een specifieke voedselovertuiging waardoor je of de ander bepaalde producten niet wil of mag eten?
    
  • Heb jij of een van je gezinsleden een hobby die bepalend is voor de dagindeling van het hele gezin?
    
  • Ben je mantelzorger of heb je andere bezigheden die jouw planning adhoc in de war kunnen gooien? B.v. oproepdiensten.

Hoofstuk 3 – Ritme

  • Heb je regelmaat in je leven of werk je bijvoorbeeld in wisseldiensten?
    
  • Ben je veel van huis of onderweg? Verblijf je vaak in hotels bijvoorbeeld?
    
  • Ben jij iemand die zelf lunch en tussendoortjes kan meenemen? Past dit in jouw werk- of dagritme?
    
  • Heb je financiële zekerheid?

Hoofdstuk 4 – Koken en boodschappen

  • Kook jij zelf je maaltijden of doet iemand anders dat voor jou?
    
  • Doe jij zelf de boodschappen?
    
  • Eet je regelmatig?
    
  • Wat vind je van koken?
    
  • Zijn er dingen die je graag of juist minder graag eet?

Deze lijst kan je zelf nog uitbreiden met vragen die voor jouw persoonlijke situatie van toepassing zijn. Hoe meer inzichten je krijgt over hoe je leven er op het gebied van voeding, koken, eten uitziet, hoe beter!

Waarom al deze vragen?

Medisch:
Medische klachten kunnen het afvallen behoorlijk dwarsbomen. Heb je klachten en gebruik je hier ook medicatie voor? Vraag dan aan je arts of er bezwaren kleven aan het volgen van een calorie beperkend dieet.

die weegschaal die weet wat!

Daarnaast zal je je er bewust van moeten zijn dat de weegschaal maar langzaam resultaat laat zien.

Je bent misschien teleurgesteld bij het wekelijks wegen.

Toch zal ook jij afvallen, alleen jouw lichaam heeft meer tijd nodig.
Je hoeft handdoek niet in de ring te gooien, het komt goed!

Gezinssituatie:
Veel cliënten die bij mij starten realiseren zich in beginsel niet in welke mate zij zich aanpassen aan hun omgeving in plaats van andersom.

Heb jij een gezin, een veeleisende baan, een partner wiens werk altijd voor gaat? Dan is het zaak om jouw dieet goed voor te bereiden.

Volg je een dieet waarin je iedere avond ingewikkelde recepten moet koken? Is dit dan wel vol te houden in jouw leven? Alleen nog maar biologisch of glutenvrij? Wat vind jouw gezin hiervan?

Of andersom? Jij of een van je gezinsleden heeft een allergie, is hier ruimte voor in jouw dieet?

Want hoezeer je ook denkt dat je het alleen doet, jouw afvallen is van invloed op je omgeving en andersom.

Kookt jouw schoonmoeder altijd afhaal Chinees?

Plan dit dan in je eetschema in. Of vraag haar dat niet meer te doen. Linksom of rechtsom, je zal er rekening mee moeten houden om niet onverwachts voor keuzestress komen te staan.

Ritme:
Werk, gezin, hobby’s, mantelzorg, vrijwilligerswerk. Het leven gaat gewoon door. En jouw dieet staat daar niet los van. Sterker nog. Het staat er middenin.

Aangezien je dieet geen project is maar een leefstijlverandering moet je dus zicht krijgen op welke factoren jouw dieet kunnen beïnvloeden. Wanneer je dit weet plan je hier omheen. Dit houdt misschien in dat je niet iedere dag supergezond kan eten. Gewoon omdat jouw leven hier niet helemaal op ingericht is. En dat is helemaal oké!

De omstandigheden hoeven geen schuldgevoel te geven. Ze zijn ingepland. Niets om je zorgen over te maken.
Je valt heus af. Alleen duurt het iets langer. Geeft niets, je hoeft niet op te geven!

Over de markt of bestel jij liever online?

Koken en boodschappen:
Een dieet met vooropgestelde weekmenu’s lijkt vaak handig. Maar lust je de recepten wel? Vind je het leuk om te koken? Als je niet kunt of wilt koken of je hebt er helemaal geen tijd voor, dan is zo’n menu-box een slecht vol te houden keus.

Boodschappen doen bij de speciaalzaak hoeft per se als je dit niet leuk vindt of kan betalen. Lijnen hoeft niet duur en ingewikkeld te zijn. En je hoeft er al helemaal je leven niet voor op z’n kop te zetten. De supermarkt heeft alles wat je nodig hebt.


Dit zeggen jouw antwoorden

De voedingstrends schieten de pan uit. En dat is prima. Zolang het bij je past. Uitvoerbaar is in je leven. Je dieet moet bij jou passen. Bij je karakter. Bij je huidige leven!

Hoe vaak nemen we ons voor te veranderen? En hoe vaak lukt dit ook?

Kijk voor je dieet niet naar hoe je dénkt dat je het wel zou kunnen doen. Kijk naar hoe je het kan doen en wat praktisch haalbaar is. Stel je verwachtingen bij en realiseer je dat afvallen geen project is.

Het ideale dieet? Dat is het dieet waarbij jij voldoende eet, eet wat je lekker vindt, op de manier die in jouw leven past.

Wil je de antwoorden op jouw vragen met me bespreken? Om te zien of ik je in een vrijblijvend gesprek nog verder op weg kan helpen? Laten we dan kennismaken. Ik help je graag. Je kunt zelf een afspraak inboeken voor een uur online coaching:

In dit uur mag je me alles vragen. Het is vrijblijvend en gratis als extraatje voor jou.

plan hier zelf je afspraak in

Vergeet niet: het allerbelangrijkste is dat je alles eet! Eiwitten, vetten, koolhydraten, je hebt ze allemaal nodig! Laat een van deze voedingsstoffen weg en je valt op de lange termijn altijd terug.

Wil je meer leren hoe je voldoende eet en hiermee succesvol afvalt? Lees dan hier hoe het zit met calorieën, eiwitten, vetten en koolhydraten en waarom deze zo belangrijk zijn om je dieet vol te kunnen houden.

Als je meer energie (calorieën) binnenkrijgt dan dat je nodig hebt slaat je lijf deze ergens op. En het liefst op je buik, billen, benen… Zaak dus om goed te weten hoeveel calorieën voor jou ideaal zijn om af te vallen.


Zomaar een dagmenu van 800 of 1500 Kcal gaan volgen is niet per se het beste idee. Het kan zijn dat je je zo te weinig eet. Wanneer je te weinig eet gaat je lichaam in de overlevingsstand en komen alle verloren kilo’s er op termijn dubbel en dwars bij.

Wil je weten hoeveel calorieën er het beste bij jou passen? Klik dan hier!

Veel succes met het bepalen van jouw dieet. Ben je ondertussen ook nog een beetje lief voor jezelf?