Van slapen val je af

Nou als dat eens zou lukken, dan lag ik de hele dag in bed.

Tuurlijk! Van slapen val je af, huhuh…

Jazeker! Net als dat er veel misverstanden zijn over afvallen, zijn die er zeker ook over het belang van voldoende slaap.

Kruip jij in bed als je lijf daarom vraagt? Of is een middagdutje voor jou een teken van luiheid? Jij bent overdag echt niet in je bed te vinden!

Een dutje van 30 tot 60 minuten is zeer waardevol. Een echte energizer om op te laden voor de rest van de dag. Kort herstellen, en door!

Wat is de relatie van goed slapen tot afvallen?

Je functioneert uitgerust beduidend beter.
Open deurtje he. Maar toch! Veel mensen die ik spreek en aan wie ik vraag of de voldoende slaap krijgen, snappen niet direct waarom deze informatie voor mij belangrijk zou zijn.

Want ze willen voedingsadvies…En dat geef ik ze ook, alleen heb ik wel álle informatie nodig die relevant is. En je slaapgedrag is een grote factor op jouw afval-succes

Mensen die mijn traject volgen hebben vaak een druk leven. Ze houden vele verschillende ballen hoog. En leggen daarbij hun eigen lat ook nog behoorlijk uit het zicht. Alles moet perfect, en snel, en liefst ook zonder hulp.

Best vermoeiend. Maar meer slapen ho maar!

Daarnaast zijn ze ook nog aan de lijn. Tijd om te slapen nemen ze bijna niet. En dan toch vol verwachting op de weegschaal. En ook al heb je dan toch zo enorm je best gedaan, je bent bijna niets afgevallen.

En dat kan bijna ook niet en wel hierom:


Slapen is een onderschatte bron van herstel
Wanneer je ziek bent is slapen vaak het beste medicijn. Rusten om je lichaam de tijd geven te herstellen. Toch nemen we vaak die rust onvoldoende of zelfs helemaal niet, zeker niet bij een klein lichamelijk ongemak zoals een loopneus of spierpijn.

Wanneer je onvoldoende slaapt geef je je lichaam geen kans om te herstellen en nieuwe energie aan te maken. De combinatie met een dieet waarbij je te laag in je calorieën zit, maakt de cirkel compleet, je put je lijf uit.

Wat dacht je bijvoorbeeld van herstel van spierpijn? Voldoende eten, eiwitten en slaap zorgen voor een spoedig herstel. En wanneer je dan de volgende dag ook nog een heel klein beetje in beweging blijft ben je helemaal snel van je spierpijn af.

Genoeg slaap in combinatie met genoeg goed eten, succes verzekerd!

Maar juist dat slapen en combinatie met voldoende eten lijkt voor veel mensen toch lastig. Vind je jezelf lui als je een uurtje langer ligt? Wil je niet teveel eten als je zit te luieren?

Slecht slapen leidt tot verminderde weerstand. Je lijf is vatbaar voor allerlei (kleine) ongemakken maar ook mentaal ben je minder veerkrachtig. Je wordt kribbig. Prikkelbaar. Alle geluiden kunnen je storen en je kunt je moeilijker concentreren. Vaak krijg je het koud en je krijgt honger.

Dan ga je snaaien….

Hoe dit komt is heel simpel uit te leggen. Als je moe bent heb je weinig energie, lees: brandstof. Daardoor krijg je het koud. Je lijf gaat de kou bestrijden en maakt hiermee energie aan. Maar om dit te kunnen doen heb je brandstof nodig, eten dus! En in suikers zit de snelste energie. Dus je krijgt zin om te snoepen. Heel logisch!

Daarnaast schrijft slaaponderzoeker Gerard Kerkhof het volgende: Chronisch slaapgebrek heeft op de lange termijn allerlei gevolgen die we volgens hem niet goed kunnen overzien: een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, alzheimer, diabetes, obesitas, kanker en – uiteindelijk – een korter leven. Niet iets om lichtzinnig mee om te gaan dus.


Mensen in wisseldiensten vallen slechter af.
Dit heeft alles te maken met hun verstoorde bioritme. Jouw lichaam heeft een eigen ritme en houdt hier graag aan vast. Het weet graag waar het aan toe is zeg maar.

Bij onderbroken slaap, stress of een sterk verstoord bioritme zal je lichaam altijd in de  spaarstand  gaan. Dit houdt zo’n beetje in dat je op de basisstand functioneert. Alles werkt maar je lijf houdt reserves vast, vocht, vet, alles wat het op kan slaan bewaart het.

Het is te onzeker wanneer er weer een normale periode komt. Werk je in wisseldiensten is het nog van groter belang ritme te vinden in je eetpatroon als je wilt afvallen. Juist voor jou is het maken van gezonde keuzes, genoeg eten van de juiste dingen en jezelf niet uithongeren van groot belang om succesvol af te vallen.

Slaap jij overdag? Dan is het heel waarschijnlijk dat je minder diep slaapt, onrustig misschien zelfs.

Wanneer je wisseldiensten hebt zorg dan dat je goed, liefst zelfs méér, slaapt. Jouw nachtrust is nu nog belangrijker om goed te kunnen herstellen.

De biologische klok van de meesten van ons gaat rond elf uur ’s avonds in de slaapstand en ontwaakt zeven à acht uur later weer. In een leven zonder wisseldiensten, waarbij we ‘s nachts slapen, vangen de fotoreceptoren in onze ogen ’s avonds minder licht op, waardoor het slaaphormoon melatonine wordt aangemaakt.

Met wat geluk vallen we in ongeveer vijftien minuten in slaap. Hierna volgen er vier tot vijf fasen. Variërend van lichte slaap via diepe slaap naar REM-slaap en terug. Als we dit goed doen worden we uitgerust, hersteld en vol nieuwe zin wakker.


Slapen of naar bed gaan is onvermijdelijk.
Als jong volwassene haalde ik wel eens een nachtje door. Gewoon omdat er een activiteit was die veel leuker was dan in mijn bed liggen. Tegenwoordig is slapen de afsluiter van de dag.

Het is geen bijzondere activiteit, het is een gegeven, de dag is voorbij, nog één taak te doen: ik moet naar bed.

Herken je het dat je misschien om acht uur ’s avonds voor de tv eigenlijk al zo moe bent dat je wel naar bed zou kunnen gaan. Maar je doet het niet? Want je wil nog je serie kijken, moet nog dat verslag schrijven, wil nog de was vouwen of je mag nog lekker een uurtje sporten. Of je partner vindt het ongezellig en wil dat je nog even blijft kletsen.

Begrijpelijk maar zo zonde! Je ontneemt je lichaam de kans om te herstellen. Eigenlijk moet je gehoor geven aan je vermoeidheid. Lekker slapen en bijkomen. Je lijf tijd geven om weer bij te tanken en op te laden.

Idealiter besteed je iedere dag tijd aan het naar bed gaan. Met je kinderen doe je dit waarschijnlijk wel. Pyjama aan, tandenpoetsen, nog eventjes lezen met een zachte stem, lichtjes dimmen in de kamer en echt even tot rust komen voordat ze dan werkelijk ook gaan slapen. Welterusten…

Neem jij de tijd voor je gaat slapen om tot rust te komen?

En jij? Doe je dit voor jezelf ook? Bereid jij jouw nacht voor? Of lig je net als ik uitgeteld op de bank tot je serie is afgelopen? Tandenpoetsen en een snelle plas en dan hup je bed in. Ploeng, daar schieten je gedachten van hot naar her, van wat je hebt gedaan tot wat je allemaal nog moet doen…

Dit komt omdat je jezelf niet de kans hebt gegeven om naar de activiteit slapen toe te werken. Je was ondanks dat je voor pampus leek te liggen nog veel te veel “aan.” Voordat je het weet lig je nog een half uur of langer te draaien en slaap je uiteindelijk toch weer te kort. En dit is weer van invloed op je dieet.

Wil je afvallen? Zorg dat je goed slaapt!

Hier nog even op een rijtje:

  1. Te weinig slaap zorgt ervoor dat je slecht afvalt.
  2. Wisseldiensten zijn van invloed op bioritme. Je kunt hierdoor minder makkelijk afvallen.
  3. We slapen op vaste tijden van de dag in plaats van naar ons bioritme te luisteren.
  4. We bereiden onze slaap onvoldoende voor waardoor het langer kan duren voordat je in slaap valt.
  5. De kwaliteit van onze slaap is afhankelijk van hoe we er gehoor aan geven.

Plaats een reactie