De 3 valkuilen van het lijnen

  1. Jezelf uithongeren
  2. Geen structuur
  3. Omgeving is niet passend

Bijna iedereen die al vaker een dieet heeft gevolgd kent de drill:
weinig eten, magere producten, salades en vooral heel veel honger hebben. En tegelijkertijd lukt het maar niet om structureel af te vallen.

Aan de lijn! Dit zijn de 3 meest gemaakte vergissingen:

1 Jezelf uithongeren

Hoe minder je eet, hoe beter. De hele week eet je alleen maar sla en soep. Tot het zondagavond is. De afhaal Chinees doet goede zaken bij je en je hele week hongeren is voor niets geweest.

Dat deze aanpak juist averechts werkt komt omdat wanneer je niet voldoende energie binnenkrijgt (lees: calorieën) je lijf in de spaarstand schiet. Er komt te weinig binnen dus dat wat er komt bewaart je lichaam goed.

Als val je af in spiermassa en pas na een hele lange tijd gaat je vetmassa er aan. Je valt af maar niet op een gezonde manier. En daarbij, je houdt dit niet vol! Je krijgt behoefte aan energie. En linksom of rechtsom, je moet toe gaan geven aan deze letterlijk fysieke behoefte.

Je gaat overstag op de gekste momenten. Je kwakkelt een paar weken door tot je het bijltje er helemaal bij neergooit. Je lijf weet niet goed waar het aan toe is en gaat tegen je werken. Wel eten, geen eten, gezond, zeer ongezond, wat wil je nu?

Jouw lijf slaat alles wat er binnenkomt op. Want je weet maar nooit of er nog zo’n periode van schaarste aankomt. Je hormoonbalans raakt compleet verstoord en afvallen is kansloos. Sterker nog:

Je komt weer aan en het jo-jo effect is daar.

Zorg dus dat je niet gaan hongeren. Je moet juist eten om af te vallen. In de juiste verhoudingen, de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen. Weet jij welke producten welke voedingsstoffen bevatten?

Voedingsmiddelen kennen de macronutriënten koolhydraten, eiwitten en vetten en deze hebben allemaal een functie in jouw lichaam.|
Ik schreef hier 3 artikelen over:


2 Geen structuur

Je ligt met je neus in je keukenkastje en stelt vast dat er niets fatsoenlijks te koken valt van wat jij in huis hebt. Op naar de supermarkt. Onderweg kom je langs de viskraam…

Je denkt “weet je wat, vis is gezond, we eten vanavond gebakken kibbeling….”

Ad hoc eet-beslissingen zorgen bijna altijd voor ongezonde eet-beslissingen. Heb je altijd je eten bij je of schiet je snel de AH-to-go in voor jouw lunch?

Laat jij je nog regelmatig verrassen door de waan van de dag?

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, bezint eer ge begint, regeren is vooruitdenken. Hoe ga jij door het leven? Rommel je wat aan of hou je een strak schema aan vol to-do-lijstjes die langer en langer worden?

Hoe je het nu ook doet, in geval van succesvol afvallen en niet terugvallen in snoep- en snaaigedrag vergt voorbereiding, focus en tijd.

Ga jij overstag voor een krakend vers saucijzenbroodje?

Zorg dat je goed beslagen ten ijs komt. Alle situaties waar jij van tevoren al over nagedacht hebt ben je de baas.

Het “overkomt” je niet langer dat je voor een ongezonde keuze staat die je eigenlijk niet wilde maken.

Het voorkomt dat je even tussendoor toch snel voorverpakt brood, een croissant, een pak koek of iets anders meegrijpt.

Even snel een boodschap doen, kan jij je beheersen om niet iets lekkers in je mandje te doen?


3 Omgeving is niet passend

Op visite bij je schoonmoeder die uren in de keuken heeft gestaan. Je vriendin met haar zelfgebakken koeken of je kinderen die eindelijk de kunst van het cup-cake bakken onder de knie hebben.

Bij iedere gelegenheid eet jij gezellig mee. Want eigenlijk vind je het heel erg moeilijk om steeds maar nee te zeggen. Uit te leggen dat je op dieet bent. Want ze hebben je al zo vaak zien lijnen en het weer opgeven.

Maak je omgeving passend!

Deze is voor vele van ons nog wel even lastig! Toch is het écht noodzakelijk dat jij leert aan te geven wat JIJ nodig hebt om succesvol te kunnen afvallen!

Bespreek met je gezin, collega’s vrienden of andere dierbaren wat jouw plan is. Vraag ze om je te helpen dit plan uit te kunnen voeren. Zet jezelf op nummer één. Dat is het aller moeilijkst.

Want jij hebt zoveel bezwaren. Ik hoor ze je denken… Er zijn anderen die van jou afhankelijk zijn, waar je voor wilt zorgen, van wie je houdt en die je geen pijn wilt doen. Jij zorgt snel voor anderen en cijfert jezelf hiervoor weg.

Jij moet als eerste goed voor jezelf zorgen.

Met alleen een voedingsschema kom je er niet. En zeker niet wanneer deze eigenlijk ook nog zorgt voor “hongeren” in plaats van voor structurele verandering. Alleen wanneer jij hulp vraagt in je omgeving zal je slagen.

Jazeker, je moet goed weten hoeveel je kan eten. Welke producten in jouw voordeel werken. Welke hoeveelheden macronutriënten voor jouw persoonlijke situatie van toepassing zijn. Tuurlijk!

Alle kennis die je kunt opdoen over voeding is heel waardevol en heb je zeker nodig om de juiste keuzes te kunnen maken. En toch, wanneer jij er voor kiest je omgeving niet mee te nemen in jouw traject sta je er erg alleen voor. En dan is het veel moeilijker om je dieet vol te houden.

Dagelijks zo veel verleidingen, weersta jij ze in je uppie?


Als je lijnt volgens een eetschema dat je precies verteld wat je wanneer moet eten leer je niet om zelf te bedenken wat goed voor je is. Zorg voor een goed eetschema. Leert om de verhoudingen tussen de verschillende voedingsstoffen in combinatie met het juiste aantal kilocalorieën te herkennen.

Stel zelf je dagmenu en boodschappenlijstjes samen. Denk na over wat je nodig hebt op welk moment. Bijvoorbeeld voordat je gaat sporten eet je koolhydraten, ná het sporten je eiwitten.

En last but not least is jouw mindset super belangrijk. Wat betekent eten voor jou? Noodzaak of gezelligheid? Troost of gezelschap? Ben je bang geworden om te eten of kan het je nooit genoeg zijn?


Kan jij wel wat hulp gebruiken?

Om je te helpen af te vallen schreef ik een makkelijk leesbaar e-book over afvallen. Bij de Afval Academy pakken we afvallen namelijk nét even anders aan.

  • Lijnen is niet het overleven op rauwe worteltjes. 
  • Sla wordt weer heerlijk in plaats van noodzakelijk
  • Je quilty pleasure mág! 
  • Stop met hongeren, begin met afvallen!

Vraag hier jouw exemplaar gratis aan:

Handleiding

Je e-mail adres gebruik ik om je het e-book te kunnen sturen. Je houdt vast niet van spam, ik ook niet en ga zorgvuldig met je gegevens om.

Plaats een reactie