Koolhydraten

Voedingsmiddelen kennen macro- en micronutriënten. Macronutriënten leveren energie. Deze energie kennen wij als kilocalorieën of kilojoules.

Een goede balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten is het belangrijkste element van succes in jouw afval traject.

In een gezond voedingspatroon krijg je de volgende drie macronutriënten binnen in de volgende aanbevolen verhoudingen:

Koolhydraten 55%
Vetten 25-30%
Eiwitten 15-20%

Deze percentages gelden voor een gezond volwassen persoon met een “normaal” bewegingspatroon. Een normaal bewegingspatroon wil zeggen, iedere dag zeker een half uurtje beweging in de vorm van wandelen, fietsen, huishouden e.d. wel of niet aangevuld met 1 of 2 keer per week sport.

Wijkt jouw gezondheid of bewegingspatroon hiervan af reken je met andere waarden. Ook voor kinderen gelden andere verhoudingen.

Wanneer één groep voedingstoffen (macronutriënten) overheerst raakt je stofwisseling uit balans en kan je aankomen. Of juist niet afvallen.

Daarnaast zorgt de correcte verhouding voor balans in je hormoon huishouding. Met name bij vrouwen in de overgang met een disbalans in de hormonen zie ik dat afvallen moeizaam gaat.

Vaak grijpen ze dan naar extreme middelen, maaltijd vervangers bijvoorbeeld. Of veel mensen besluiten om geen koolhydraten meer te eten. Of toch in ieder geval beperken.

Eet jij koolhydraatvrij?

Wanneer je koolhydraten weglaat zien veel mensen direct resultaat. En dat is logisch omdat de producten waar die koolhydraten inzitten vaak de dikmakers in ons eetpatroon zijn.

Koekjes, cake en pizza en andere meelrijke producten maar ook (wit) brood met boter en beleg bevatten allemaal koolhydraten. Eet je die niet, val je af!

Gelukkig zitten er in fruit en groenten ook veel koolhydraten en worden die vaak nog wel gegeten. En dat is maar goed ook want je weet nu dat ze de eerste leverancier van energie zijn.

Oké, klaar voor het technische stuk? Daar gaan we:

Koolhydraten bestaan uit, om het simpel te zeggen zetmeel en suikers en geven je lichaam energie.

Ze zijn de belangrijkste energiebron voor je lijf.

En dan nog met name je hersenen! Jouw brein leeft op koolhydraten. Iets anders kan het niet verwerken. Koolhydraten zijn de eerste en de beste brandstof voor je lichaam en reguleren bijna al je lichaamsfuncties.

Een koolhydraat bestaat uit twee delen, suikers en zetmeel. Ofwel

  • mono- en disachariden – suikers
  • polysachariden – zetmeel

Mono- en disachariden (suikers) komen vooral voor in fruit, suiker en suikerhoudende producten zoals snoep, limonade, zoet broodbeleg en ook melk. Ook dus dadels, gedroogd fruit en honing.

Polysachariden (zetmeel) komt vooral voor in aardappelen, groenten, peulvruchten, granen, meel en meelproducten.

Gezonde koolhydraat bronnen

Ongezonde koolhydraat bronnen

  • volkorenbrood
  • volkorenpasta
  • zilvervliesrijst
  • (zoete)aardappelen
  • pompoen
  • koolraap
  • pastinaak
  • vers geperste vruchtensappen
  • fruit
  • melk
  • witbrood
  • meer-granen brood
  • witte pasta
  • witte/sushi/pandanrijst
  • gebak
  • koek
  • chips
  • frisdranken
koolhydraten zitten in zowel gezonde als ongezonde producten

Veel koolhydraten vinden we in graanproducten. Om er voor te zorgen dat je de gezonde koolhydraten binnenkrijgt raad ik je altijd aan om voor volkoren producten te kiezen. Maar wat is nu eigenlijk volkoren?

Wat is volkoren?

Een volkorenproduct daar zit de hele graankorrel nog in. Dit hoeft niet per se tarwe te zijn, ook spelt kan volkoren en niet volkoren zijn. Roggebrood is over het algemeen vol volkoren.

Een korrel graan heeft een witte kern, hier wordt witte bloem van gemaakt. Er ontbreken dan nog twee elementen. De kiem en de zemel. Wanneer beiden worden gebruikt spreken we van volkoren.

Een brood hoeft niet bruin te zijn om volkoren te kunnen zijn. Sommige van de donkerste broden worden van witte bloem gemaakt met een kleurstof bewerkt om er “gezond” uit te zien.

Ook hoeft volkoren niet 100% volkoren te zijn, kijk maar eens op de etiketten van een brood of vraag het je bakken. Vol volkoren is 100% meel van de volle korrel, niet aangevuld met andere witte bloem.

Helaas worden bijna alle lekkernijen van witte bloem gemaakt. Alleen dat feit al houdt in dat het niet in jouw gezonde leefstijl hoort. Nog los van de hoeveelheid suiker en vet. Wel veel koolhydraten, helaas niet de juiste…

Een pan volkoren brood (zo’n hoge) is lichter van kleur maar barst van de voedingsstoffen vergeleken met bijvoorbeeld een bijna zwart molenbrood waar 30% volkoren in zit. Lees de verpakking dus!

Eet volkoren en dan wordt brood ineens een aanvulling op de ijzer en vitamine B inname van je dag.

Ook belangrijk om te weten, waarom is het zo belangrijk om voedingsvezels binnen te krijgen?

Voedingsvezels zijn nodig voor een goede darmwerking

Zowel voor de voedselopname als stoelgang zijn vezels van belang. Daarnaast geven ze een vol gevoel. Ze zorgen er voor dat de darmvlokken in je darmen optimaal kunnen fungeren. De binnenkant van je darmwand zit vol met kleine “voelertjes”. Deze vlokken zorgen er voor dat alle voedingstoffen uit de massa gehaald kunnen worden die ze passeert.

Eet je weinig vezels, merk je dit aan je stoelgang, hij wordt slap en lichtbruin. Maar je bent jezelf ook aan het ondervoeden. Je voelertjes verkleven aan je darmwand en je neemt niet meer alle voedingsstoffen op waar je lijf zo blij mee is.

Belangrijke vezelbronnen: volkorenbrood, roggebrood, havermout, tarwezemelen, aardappelen, peulvruchten, zilvervliesrijst, andere volkoren graanproducten, groente, fruit en noten.

Hoe zit dit bij jou?

Wanneer je de focus hebt liggen op afvallen met resultaat zonder dat je terugvalt in oude gewoontes en gaat jo-jo-en? Juist dán is het belangrijk om vooral alles te blijven eten en zo te leren de gezonde keuzes te maken inclusief de incidentele stap buiten de lijntjes. Alleen zo verander je je leefstijl op een gezonde manier.

Mij hielp het enorm om fabels van feiten te kunnen scheiden. Om meer kennis te hebben over voeding waarmee ik beter begreep wat ik nodig had en wat het voor mijn lichaam deed. Zodat ik dat wat ik at ook in mijn voordeel kon laten werken.



Er is een samenvatting van de drie artikelen: koolhydraten, eiwitten en vetten. Zo heb je alle informatie makkelijk bij elkaar.
Je mag hem gratis aanvragen, ik stuur hem je toe!

Factsheet Macronutriënten

Je houdt vast niet van spam? Ik ook niet! We gaan zorgvuldig met je gegevens om.


ik hoor graag van je, laat je een reactie achter?

Plaats een reactie