Macronutriënten – Eiwitten

Eiwitten

Voedingsmiddelen kennen macro- en micronutriënten. Macronutriënten leveren energie. Macronutriënten leveren energie. Deze energie kennen wij als kilocalorieën of kilojoules. In dit deel lees je alles (nou ja, bijna alles ) over eiwitten.

Er zijn vier macronutriënten:

  • Koolhydraten
  • Eiwitten
  • Vetten

En dan is er nog alcohol.

Wanneer ik het verder nog heb over alle macronutriënten dan bedoel ik koolhydraten, eiwitten, vetten. In een gezond voedingspatroon krijg je de laatste drie binnen in de aanbevolen verhoudingen.

Koolhydraten 55%
Vetten 25-30%
Eiwitten 15-20%

Juist voor beweging, je spieren zijn eiwitten van belang. Ze zorgen voor de opbouw en het herstel van je spieren. Je kent vast wel het beeld van een topsporter die een glas met rauwe eieren naar binnen giet. Ja, nou, dat gaan wij dus niet doen…

Wanneer mensen gaan afvallen door extreem te gaan sporten maken ze vaak ook meteen gebruik van eiwit-shakes. Dit wordt aangeraden in de sportschool of ze hebben het ergens gelezen. Echter, het is zeker niet altijd nodig om deze shakes toe te voegen wanneer je al gewend bent aan een eiwitrijk voedingspatroon.

Afhankelijk van hoeveel en hoe vaak je sport
is het wel of niet noodzakelijk om extra eiwitten te nemen in de vorm van eiwitpoeder of proteinbars.

Een voorbeeld uit de praktijk. Iemand eet kaas op z’n brood, een flinke bak yoghurt voor ontbijt, een goed stuk vlees bij het warme eten en vult de maaltijd salade aan met nootjes, een ei en tonijn dan zeg je toch dat dit gezond is. Echter bij elkaar opgeteld zal je zien dat diegene hiermee ver boven de 15% eiwit inname uitkomt.

De verhoudingen tussen de macronutriënten kloppen niet meer. Dit kan er al voor zorgen dat je niet afvalt. Al je sportpogingen ten spijt. Een correcte verhouding zorgt namelijk ook voor balans in je hormoon huishouding.

Met name bij vrouwen in de overgang met een disbalans in de hormonen zie ik dat afvallen vaak moeizaam gaat.

Wanneer één groep macronutriënten overheerst raakt de balans in je stofwisseling weg en kan je aankomen. Of juist niet afvallen. Het realiseren van een gemiddelde balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten is een belangrijk element van jouw afval traject.

Oké, ben je weer klaar voor het technische stuk? Daar gaan we:

Eiwitten

Eiwitten zorgen voor de opbouw van onder andere spieren en zijn daarmee zeer belangrijke bouwstoffen. Je lijf bestaat voor ongeveer 17% uit eiwit. Veel daarvan zit in je spieren.

Niet alle eiwitten zijn even bruikbaar voor ons lichaam. Hoe bruikbaar een eiwit is hangt af van de kwaliteit. Er zijn volwaardige en, je raadt het al, onvolwaardige eiwitten. De onvolwaardige hebben gebrek aan aminozuren maar daar gaan we hier nu verder niet op in. De rest van dit artikel gaat over volwaardige eiwitten.

Dan hebben die volwaardige eiwitten nog een dingetje. Ze hebben namelijk een hoge of een lage biologische waarde. Ja ja, het is zo makkelijk nog niet vind ikzelf…

De eiwitten die het meeste lijken op de lichaamseigen eiwitten zijn van hoge en die er het minst op lijken van de laagste biologische waarde. Even kort door de bocht: dierlijke eiwitten zijn hoger in waarde dan plantaardige eiwitten.

Leuk maar hoeveel heb je er nu van nodig om gezond te zijn, spiermassa te behouden en niet aan te komen?

Vaak wordt er aangehouden dat je 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig zou hebben. De meesten van ons zitten daar ruim overheen.

In het voorbeeld hierboven heb ik het over een salade met zowel noten, als ei, als tonijn. En zo gek klinkt dit je vast nog niet in de oren. Toch is het een overdaad aan eiwitten. Wat dacht je van bijvoorbeeld chili con carne? Eiwit-wise is dit echt dubbelop. De peulvruchten (de bonen) bevatten al eiwitten dus vlees toevoegen om eiwitten binnen te krijgen is echt niet nodig.

toen ik afgevallen was kon ik eindelijk gaan sporten zoals ik wilde

Het combineren van bepaalde voedselgroepen met elkaar kan er voor zorgen dat eiwitten met een lage biologische waarde alsnog als hoge waarde gecategoriseerd kunnen worden. Je lichaam kan er dan beter gebruik van maken zeg maar.

Samengevat: ben wijs met eiwitten. Laat je niet direct verleiden tot het aanvullen van je eiwit inname wanneer je begint met sporten. Kijk eerst goed naar je eigen eetpatroon om te bedenken of dit voor jou nodig zou zijn. Kijk dan naar het soort eiwit dat je wilt nemen. Dierlijk of plantaardig.

Hoe zit dit bij jou?

Heb jij voldoende kennis van voeding om een gezond dieet te kunnen volgen? Of merk je dat je vaak echt snakt naar bepaalde producten? Vaak zit dit in een tekort van een van de macronutriënten. En zie dan je dieet maar eens vol te houden. Eet jij voldoende of juist teveel eiwitten. Dierlijk of plantaardig, en heb je voldoende kennis opgedaan om dit op een verantwoorde manier te doen?

Mij hielp het enorm om fabels van feiten te kunnen scheiden. Om meer kennis te hebben over voeding waarmee ik beter begreep wat ik nodig had en wat het voor mijn lichaam deed. Zodat ik dat wat ik at ook in mijn voordeel kon laten werken.

Tijdens mijn coaching leer je alles wat je aan kennis nodig hebt om op een gezonde manier af te vallen. Om keuzes te maken tussen de verschillende producten en toch te blijven eten waar je zo van houdt. Ben je een echte zoetekauw of een echte kaaskop? Je leert welke producten prima in een gezonde slanke leefstijl passen zodat jij jezelf niets hoeft te ontzeggen. Je leert ook hoe het komt dat je trek krijgt in bepaalde producten. Zoet, vet, zout. Wil jij leren hoe dit voor jou werkt?

Klik hieronder voor meer informatie over aanpak, duur en tarieven van het volgen van coaching:


Ben je er aan toe om persoonlijk kennis te maken en je vragen rechtstreeks aan me stellen? Maak dan gebruik van mijn aanbod:


Nog meer artikelen lezen? Klik hieronder:

lees je mee over mijn afvalpogingen en onhandige maar wellicht voor jou herkenbare situaties?

Wil je handige tips, nuttige wetenschappelijke informatie of gewoon lekker lezen in de laatste versie van mijn magazine? Klik op de afbeelding!


Bijvoorbeeld deze handige factsheet over de drie belangrijkste macronutriënten :

Wat je écht wilt weten over vetten, eiwitten & koolhydraten

Dit wil je weten

Send download link to:


Als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en give aways? Schrijf je in:

Als eerste op de hoogte

Macronutriënten – Eiwitten

Je zou ook interesse kunnen hebben in