10 superslimme tips om je dieet beter vol te houden

Je weet zelf misschien intussen als geen ander hoe je moet afvallen! Deze 10 superslimme tips zijn eyeopeners voor jou op een rijtje gezet. Ze helpen je om jouw dieet nóg beter vol te houden. Beneden aan de pagina kan je ze ook als PDF downloaden. Laat je me weten wat je er van vindt?

Tip 1: Dikke koek bij de thee, slecht idee!

Een gezellig moment, even tijd voor jezelf. Een heerlijke kop thee of koffie, daar hoort iets lekkers bij, toch?

Wen jezelf af dat je iets lekker bij de thee of koffie wilt hebben. Dit is een gewoonte die we alleen in Nederland kennen. In geen enkel ander land krijg je een koekje bij de koffie. Bij een gewoon gezellig bij-praat momentje zou het gezelschap en goede gesprek genoeg moeten zijn denk je niet?

Je doet jezelf te kort door de zoete calorieën van een dikke koek boven op de smaak van een heerlijk drankje te stapelen. Zonde! Het levert je meer op wanneer je investeert in goede kwaliteit thee of koffie met een bijzondere smaak en daar dan van te genieten. Hoe verleidelijk de geur van gebak misschien ook voor je is, zodra je de geur van je warme verse drankje onder je neus hebt zou deze je moeten verleiden!

Wat mij hielp: in plaats van koek bij de thee maakte ik juist de thee bijzonder. Je kunt bij een speciaalzaak een aparte thee met een voor jou nieuwe smaak kopen. Hiermee prikkel je je smaakpapillen. Of een speciale koffieboon laten malen bij de koffiewinkel in de stad en hiervan te genieten. Zo creëer je wel een speciaal moment maar heb je geen extra suiker, vet en calorieën binnen. Je bent jezelf dankbaar, ik weet het zeker!

Tip 2: Eet en drink op je eigen momenten

Wanneer iemand uit jouw gezin iets pakt uit de keuken vraagt men vaak of de anderen ook iets willen. Lief! Het zorgt er echter ook voor dat jij, terwijl je er zelf misschien helemaal niet aan zat te denken, ineens op het idee komt dat er nog chips in de la ligt of er nog een restje lasagne in de koelkast staat. Je komt extra in de verleiding om iets te nemen waar je in eerste instantie helemaal niet aan dacht.

Spreek af met je huisgenoten of collega’s dat jij zelf pakt wanneer je besluit dat het tijd is om iets te eten of te drinken. Vraag er dan niet om maar sta zelf op om het te pakken. Je laten bedienen is verleden tijd!

Het klinkt misschien in eerste instantie onaardig maar juist het aardig doen zorgt ervoor dat jij weer een extra beslissing moet nemen en dus meer kans op een capitulatiemoment hebt. Wanneer jij iets wilt hebben kan je zelf opstaan om het te pakken. Zo ben je én weer even in beweging én de drempel om toch iets lekkers op tafel te zetten is iets groter.

Tip 3: Breng jezelf niet in verleiding

Ja, makkelijk gezegd, de verleidingen zijn altijd om ons heen. Maar thuis en op het werk hebben we een keuze. We kunnen het onszelf iets makkelijker maken. We hebben ze allemaal in de keukenla liggen. De flyers van jouw lokale pizzabakker of het Chinees afhaalrestaurant met kortingsbonnen en verleidelijke foto’s. Gooi ze weg!

Download geen apps van afhaal- of bezorgrestaurants op je telefoon.  Schrijf je uit voor de nieuwsbrief van je favoriete hamburgertent.

Alle keren dat je de folders ziet liggen, iedere keer dat je een verleidend mailtje binnenkrijgt of de app op je telefoon ziet, moet je een beslissing maken. Je wordt in verleiding gebracht en dit wil je nu juist voorkomen. Je helpt jezelf enorm door niet je niet bloot te stellen aan deze externe impulsen.

Is jouw route naar huis door de straat van de snackbar en chinees? Rij, loop, fiets, via een andere route naar huis. Klinkt suf maar het werkt écht!

Tip 4: Maak je omgeving passend

Deze is voor vele van ons nog wel even lastig! Toch is het écht noodzakelijk dat jij leert aan te geven wat JIJ nodig hebt om succesvol te kunnen afvallen!

Bespreek met je gezin, collega’s vrienden of andere dierbaren wat jouw plan is. Vraag ze om je te helpen dit plan uit te kunnen voeren. Zet jezelf op nummer 1. Dat is het aller moeilijkst. Want jij hebt zoveel bezwaren. Ik hoor ze je denken… Er zijn anderen die van jou afhankelijk zijn, waar je voor wilt zorgen, van wie je houdt en die je geen pijn wilt doen. Jij zorgt snel voor anderen en cijfert jezelf hiervoor weg.

Maar jij moet als eerste goed voor jezelf zorgen!

afvallen is ook tijd voor jezelf maken
Tijdens mijn traject leerde ik tijd voor mezelf te claimen. Ruimte voor mezelf in te creëren. Activiteiten te ondernemen die IK wilde doen. Hierdoor leerde ik beter voor mezelf zorgen en profiteerde mijn omgeving van mijn nieuwe energie.

En dat zal iedereen voor wie jij nu zorgt beamen. Ze zorgen liever een klein beetje voor zichzelf zodat jij blij en gelukkig bij hen kan zijn! Jij hebt evenveel recht op geluk als een ander! Ik zou je hier al meer over kunnen vertellen in de gratis sessie die je kunt aanvragen op de website.

Juist dit onderdeel is erg belangrijk om te gaan begrijpen. Ik vond het zelf maar wát moeilijk om te realiseren hoe vaak ik mezelf wegcijferde ten koste van een ander. Ik wilde liever dat de ander gelukkig was dan ikzelf.

Als je altijd gewend bent om je zelfzorg naar de achtergrond te schuiven is het fijn wanneer je begeleiding krijgt om juist dit te leren.

Tip 5: Maak een beweegplan

Je hoeft echt niet iedere week 3x naar de sportschool. Maar van lichaamsbeweging is nog nooit iemand slechter geworden. Vraag jezelf af wat je leuk vindt om te doen en maak hier een plan voor.

Hou rekening met de uitvoerbaarheid van je plan. Vind je dat je 3x per week moet gaan sporten? Het feit is dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan.
Het is vaak heel erg moeilijk vol te houden, zeker wanneer consequent sporten (nog) niet echt in je systeem zit.

Zorg dus dat je start met plan dat je vol kunt houden! Wanneer je nu nog helemaal niet sport dan is één tot twee keer per week sporten al een hele grote verandering. En vraag jezelf af of je het wel écht leuk vindt. Of dat je vindt dat het moet. Want bij dat laatste? Failure is for sure! Oftewel, je hoeft er niet eens aan te beginnen. Doe alleen wat je leuk vindt!!

Maak een plan dat in je huidige leven past. Gaandeweg ga je bijstellen. Bijvoorbeeld start met één keer per week een les in de sportschool en kijk daarnaast of je tijd kunt inplannen om nog twee keer per week een flinke wandeling te maken. Als je merkt dat je dit goed kan inplannen en kunt volhouden, is het tijd voor de volgende stap. Kijk dan wat je er nog bij kunt doen en kan je een keer extra gaan inplannen.

Mentaal werkt dit beter dan dat je te hoog inzet en dan op moet geven. Opgeven geeft het gevoel van falen in plaats van stralen. En dat wil je niet!

Wanneer je iets gevonden hebt dat je leuk vindt om te doen is het fijn om dit te kunnen delen met iemand anders. Met sporten is de bedoeling dat je net steeds een stapje verder komt. Als je resultaat ziet wordt het leuk, let maar op. Je hebt een buddy nodig die jou uitdaagt om steeds een beetje beter te worden. Met je kinderen sporten is dus gezellig maar niet geschikt hiervoor, dit kan wel maar zoek daarnaast iemand aan wie jij je kunt optrekken.

Tip 6: Weet wat jou motiveert om te sporten

We kennen het allemaal. Je hebt je plan, je hebt je goede voornemens en dan is het moment daar en ga je twijfelen. Met name (meerder keren per week) sporten schiet er dan ineens bij in. Hoe kan jij jezelf nu motiveren om structureel naar je sportles te gaan?

Gek genoeg staan we er vaak helemaal niet stil bij wat er nu precies ervoor gezorgd heeft dat je die ene keer wel ging. Dus om ervoor te zorgen dat je jezelf blijft motiveren om wél te gaan moet je weten wat dat was.

Hoe doe je dit?

Leg na je sportieve activiteit direct vast hoe het met je is. Wat vond je tof, wat ging er niet zo lekker, hoe kwam dat? Waarom besloot je te gaan. Hoe waren je gedachten op de weg erheen en hoe voel je je nu achteraf.

Zo kwam ik erachter dat ik het bij binnenkomst in de sportschool daar zo koud vind. Dat ik pas na het warmlopen op de band een beetje in de stemming kwam om de rest van mijn work-out te doen. Toen ik me dat eenmaal realiseerde zorgde ik ervoor dat ik me voortaan lekker warm aankleed en me tijdens het warmlopen langzaamaan ontdoe van alle laagjes die ik aan heb. Nou ja, bijna alle dan he…

Het liefst maak je een video van jezelf. Niemand hoeft deze te zien als je dat niet wilt, hij is alleen voor jou. Wanneer je twijfelt of je zult gaan sporten bekijk je de video. En dan beslis je. En dan sta je ook helemaal achter de beslissing die je neemt.

Tip 7: Beloon jezelf niet langer met eten

Noteer een aantal dingen waarmee jij jezelf gaat belonen. Het mag alles zijn maar geen eten. Dus ook niet uit eten met of taartworkshop of high tea. Niets met eten of drinken.

Kies dingen uit verschillende prijscategorieën. Ik kan me voorstellen dat je niet iedere week geld hebt om een weekendje naar Londen te gaan. Maar denk wel buiten je kader.

Dus bijvoorbeeld het volgen van een workshop, een proefrit in die dure auto, een dansles, een nieuwe jas, schrijfwaren van die dure boekwinkel of juist van de Action. Een zwemles, een nieuw horloge… het maakt niet uit, kies dingen die je echt leuk vindt of leuk lijken. Onderneem iets nieuws, leer nieuwe mensen kennen, leer een vreemde taal.

Tip 8: Maak een eetplan

Ad hoc eet-beslissingen zorgden in mijn geval vaak voor ongezonde eet-beslissingen. Neem je agenda en kijk hoe de komende dagen eruit zien en pas daar je plan op aan.

Regeren is vooruit denken!

Wat ga je die dag/week doen? Kan je koken of heb je haast? Eet je thuis of ergens anders? Weet je op voorhand dat je drie avonden snel tussen werk en een andere activiteit moet eten dan kan je misschien vooraf iets gezonds koken en invriezen voor dan. Of je vraagt een gezinslid te koken.

Dat voorkomt dat je even tussendoor toch snel voorverpakt brood, een croissant, een pak koek of iets anders gaat snacken. Je eet dan vaak teveel, te zoet, te vet! Zonde van je plan!

Zorg dat je goed beslagen ten ijs komt. Alle situaties waar jij van te voren al over nagedacht hebt ben je de baas en het “overkomt” je niet langer dat je voor een ongezonde keuze staat die je eigenlijk niet wilde maken.

Tip 9: Straf jezelf niet af

Een van mijn speerpunten is: Eet niet alleen maar lekkernijen maar eet ook niet iets dat je niet lust. Hiermee bedoel ik dat je geen eierkoeken of rijstwafels hoeft te eten (sowieso geen goed idee hoor) als je deze niet lekker vindt. Je hoeft jezelf niet af te straffen.

Je wilt gezond eten om af te vallen en daar hoort geen gebak, koek en snoep bij. Dat weet je zelf ook wel. En al helemaal niet in grote hoeveelheden. Dat weet iedereen. Alleen, je hoeft ook jezelf niet uit te hongeren. Door vooral te eten wat je lust wordt jouw dieet jouw nieuwe leefstijl en niet langer een project dat gedoemd is om te mislukken.

Tip 10: Vraag hulp

Je bent zo gewend je eigen boontjes te doppen. Voor een ander te zorgen. Niet aan de grote klok te hangen dat je weer aan een dieet begonnen bent. Want stel je voor dat je niet slaagt…

Toch is het echt superfijn om hulp te krijgen. Omdat het nu eenmaal niet meevalt om steeds maar jezelf iets te ontzeggen. Om moedeloos aan te zien dat het die ene week niet gelukt is om af te vallen. Om steeds nee te zeggen met een smoesje. Om toch toe te geven aan adhoc eet-beslissingen omdat je geen uitzondering in gezelschap wilt zijn. Bijvoorbeeld op het terras bitterballen bestellen terwijl je liever thuis zelf gekookt had.

Vraag hulp aan één of twee mensen die je vertrouwt. Bij wie jij je op je gemak voelt. Laat ze je helpen om situaties om te buigen. Om ook niet dat gebakje bij de koffie te nemen. Om ook die sportles te volgen. Om te vragen hoe het gaat, om je complimentjes te geven. Om van je te houden!

Veel plezier en succes met het implementeren van de tips! Download ze nog even als handige pdf om altijd bij de hand te hebben. Plak ze op je koelkast, lees ze op je telefoon, hang ze boven je bed of te deel ze met anderen.

Voor jou: 10 superslimme tips om jou dieet beter vol te houden!

10 superslimme tips om jouw dieet vol te houden

10 superslimme tips

Send download link to:

Alle tips gelezen en nog steeds lukt het maar moeizaam om je dieet vol te houden? Om met succes af te vallen en op je nieuwe gewicht te blijven?

Herken je dit?

Chocola! Chocola! Chocola! Je zit op de bank en in je hoofd galm één woord. Oorverdovend en fluisterend irritant tegelijk. De Netflix serie die je zit te kijken kan je aandacht er niet van afleiden. Chocola, chocola! Je staat op, loopt naar de keuken, scheurt de wikkel van de reep en nog voordat je terug op de bank bent heb je de eerste happen al achter je kiezen.

Hoe zou het voor jou zijn:

Om niet langer de onbedwingbare drang te hebben om steeds te willen snoepen.
Om één stukje chocola te kunnen eten in plaats van de hele reep.
Om jezelf te belonen met van alles behalve zoetigheid of gebak.

Om weer in de maat van dat ene jurkje te passen waar je oog steeds op valt als je langs de etalage van dat boetiekje loopt.
Om kleding te kunnen kopen naar je eigen stijl en smaak.
Om niet langer je spiegelbeeld te ontwijken omdat je niet verdragen kan hoe je er uitziet.

Dat ook jij die schoonheidsbehandeling ondergaat omdat jij je niet langer voor je lijf schaamt!
Om mee te gaan zwemmen zonder dat jij het kleedhokje eigenlijk liever niet uitkomt.
Om onbevangen mee te doen met activiteiten zonder je af te vragen hoe je eruit ziet en hoe je het er vanaf brengt.

Om niet steeds terug te vallen in oud gedrag met bijbehorende kilo’s

Je wilt toch:

trots zijn op het resultaat op de weegschaal
op je spiegelbeeld
op je prestatie
op jouw doorzettingsvermogen
op je nieuwe leefstijl

Afvallen! Je hebt niets te verliezen behalve je kilo’s

Klik hieronder voor meer informatie over aanpak, duur en tarieven van het volgen van coaching


Ben je er aan toe om persoonlijk kennis te maken en je vragen rechtstreeks aan me stellen? Maak dan gebruik van mijn aanbod voor een gratis adviesgesprek:


Meer lezen? Klik hieronder voor leuke, ontroerende, zinvolle artikelen:

Meer lezen? Klik op de boekenkast voor leuke, ontroerende, zinvolle artikelen

Heb je deze handige downloads ook al in je bezit?

10 pré vakantie tips:
Waarmee je voorkomt dat je met extra zomer-kilo’s thuiskomt én vol zelfvertrouwen in je badpak je hotelkamer verlaat. Omdat voor veel dames de zomer ook de tijd is van té blote benen, té dunne kleding, té veel verleidingen. Zo ga jij ook de komende zomer zorgeloos op pad.

Handige lijstjes helpen kiezen:
Voor de dagelijkse kost maakte ik overzichtjes waarop je direct kunt zien hoeveel calorieën je daarmee binnenkrijgt. Handig om slimme keuzes mee te maken. Je kunt ze opslaan of printen voor in de keukenla!

Kijk hier voor alle laatste nieuwe downloads!

Wanneer ik zeg, ik weet waar je het over hebt, dan bedoel ik ook dat ik weet waar je het over hebt. Ik stond waar jij nu staat.

Als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en give aways?
Schrijf je in:

Als eerste op de hoogte