10 pre-vakantie tips

Kom jij in de vakantie altijd wel een paar kilootjes aan? Of durf je amper in je blote benen naar buiten, laat staan in je badpak? Deze handige tips helpen je te genieten van je vrije tijd en lekker eten, terwijl je vol zelfvertrouwen op je strandbedje ligt. Je hebt toch niet voor niets de maanden hiervoor zo je best gedaan om wat kilo’s kwijt te raken? Nou dan! Beneden aan de pagina kan je de tips ook als PDF downloaden. Laat je me weten wat je er van vindt?

Zomer, mooi warm weer, zon, zee, strand… Niet per se voor ieder van ons de leukste tijd van het jaar. Ja, het is fijn dat je zonder jas naar buiten kan en lekker in de zon kan zitten. Maar voor veel dames is het ook de tijd van té blote benen, té dunne kleding, té veel verleidingen.

Herken jij dit?

Zo wil je niet naar buiten. Thuis leek alles prima in orde. Een blik op je koffer en je realiseert je dat bijna alles wat je hebt ingepakt helemaal niet geschikt is om hier te dragen. Niet luchtig genoeg, ‘t past niet meer… De rest van het gezelschap roept: “schiet eens op… wij willen naar het zwembad.” Je kijk in de spiegel en roept terug: “ga maar vast, ik kom straks!”

Wat zijn je benen wit. Wat zit je badpak gek. Die slippers lijken wel te klein en waar is toch je zonnebril?

Om te voorkomen dat je de bibbers krijgt op plaats van bestemming, heb ik wat voorbereidende tips voor je. Zo voel je je ter plaatse al een stuk beter en is de drempel om in je badpak te vertonen hopelijk een stuk lager.

Tip 1: Pas alle kleding voor je het in je koffer stopt

Je hebt waarschijnlijk je zomerkleding opgeborgen en haalt het nu het mooi weer wordt tevoorschijn. Mijn tip? Leg klaar wat je mee wilt nemen op vakantie en pas alles. Trek het aan, kijk goed in de spiegel en visualiseer je er in op plaats van bestemming. Fel licht, warm zweterig weer. Zie je jezelf in die korte broek, dat rokje, dat hemdje? Goed! Inpakken maar. If not… winkelen! Ook je badpak doe je even aan. Zet er een flinke lamp op en kijk of het past, of je het nog mooi vindt, of je er in kan zitten zonder dat je bij het opstaan meteen aan de randen van het broekje moet trekken om het weer op z’n plek te krijgen. Nu investeren in tijd en geld, bespaart je straks frustratie en verdriet

Tip 2: Hoe overleef je de verleidingen

En dan bedoel ik niet die van die knappe lifeguard op het strand. Nee, de verleidingen van het all inclusive buffet of de plaatselijke lekkernijen van de markt… Iedere dag nee tegen jezelf zeggen valt niet mee. Het gaat je zeker weten lukken met de juiste mentale voorbereiding. Ik vraag je hier echt even reëel tegen jezelf te zijn. We zijn niet van de smoezenacedemy!

Denk je in: is het wérkelijk nodig, omdat het vakantie is dat je bij het ontbijt de gerookte zalm neemt én een ei én een croissant én twee harde witte broodjes? Tussendoor die zoete bladerdeeghapjes van het buffet en tijdens de lunch een pizza besteld? ’s Middags aan het zwembad dan nog lekker een Magnum eet waar je zo’n dorst van krijgt dat je het weg spoelt met een lekker glas koude rosé? Bij het avondeten 3 gangen neemt met nogmaals ijs toe en natuurlijk laat je hier de wijn ook rijkelijk vloeien?

Zeg ns eerlijk? Is dat nodig? Iedere dag? …. nee he …

Wat zeggen we graag tegen onszelf dat we het verdiend hebben. Dat het wel een keertje mag. Het is toch vakantie… Onzin! Ja we hebben het verdiend, zéker! En ja, het mag een keertje! Alleen niet per sé allemaal gepropt in deze twee of drie weken.

Je mag namelijk alle weken van het jaar lekker eten. Jezelf volstoppen met zoet, vet en alcohol is allesbehalve jezelf belonen! Maak een plan de campagne en je zult zien, dáár geniet je van!

Bedenk voordat je vertrekt, dus niet daar terwijl je aan dat buffet staat, hoe je het gaat aanpakken. Ik heb hier nog veel meer tips over. Hoe je dit aanpakt. Hoe je van het zelfmedelijden kastje naar het zelfzorgkastje kunt lopen. Een aantal van die tips vind je in de download hieronder. Als je me inmiddels een beetje volgt dan weet je het, ik was jou! Ik stond daar ook aan dat buffet. Met allerlei smoesjes om toch vooral maar iets lekker te kunnen nemen. Ik weet dus als geen ander dat het echt helpt om een plan te maken!

Tip 3: Krijg een kleur – voor zover je die natuurlijk nog niet hebt!

De kans groot dat je ondanks het mooie weer van de afgelopen weken geen tijd hebt gehad om heerlijk in het zonnetje te liggen. Thuisonderwijs, Zoom-meetings, het hield je nogal binnen. En als je dan een blanke huid hebt, ziet je toet er goed bleek van. Zo ook je benen en je armen. En dan sta je daar voor die spiegel en ziet alleen nog dat je benen bijna doorschijnend wit zijn en denk je wel twee keer na om zo naar buiten te gaan.

Wanneer je in de zon gaat liggen heb je sowieso een goede zonnecrème met beschermingsfactor nodig. Maar om daar dus niet te liggen alsof de melkboer z’n laatste fles vergeten is af te leveren…. Denk eens aan een spray-tan sessie bij je schoonheidsspecialiste thuis. Of koop een goed product om het thuis zelf te doen. Er zijn verschillende producten hiervoor op de markt en er is ook vast een salon bij jou in de buurt waar je terecht kunt.

Bij Carmen Cosmetique in Beverwijk loopt er momenteel een leuke actie.
Kijk hier voor alle informatie en veel gestelde vragen over hoe spray-tannen werkt!

Tip 4: Beloon jezelf met een prachtig souvenir

Je hebt vast iets gezien waar je stiekem heel verliefd op bent geworden, nee ook nu heb ik het niet over die knappe life guard…

Beloof jezelf dat je het mag kopen aan het einde van de vakantie. Dit kan je als extra stimulans inzetten om bij je plan te blijven. Als beloning voor alle slimme bewuste keuzes die je hebt weten te maken! Je kunt trots op jezelf zijn! Een mooie armband, die leuke tas, die mooie oorbellen. Iets waar je blij van wordt. Iets dat voor jou zegt: goed gedaan!!

Tip 5: Houd je aan je eetplan van thuis

Wat?? Ik ga toch zeker niet op dieet tijdens de vakantie? Nee, dat hoeft ook echt niet. Maar als jij je basisschema aanhoudt, heb je een heel mooi vertrekpunt waarop je uitzonderingen in kunt plannen.

Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je om de twee dagen een extra lekkernij neemt bij het ontbijt. Neem op die dag dan niets lekker bij de koffie en eet een gezonde lunch. Een andere dag ontbijt je met yoghurt en havermout (zelf meenemen van thuis voorkomt teleurstellingen aan het buffet!) en gun je jezelf een iets lekkers in het dorpje of aan het zwembad. Een andere dag kies je voor een calorie rijke lunch en beperk je je diner tot één gang, een hoofdgerecht.

Ben wijs met alcohol. Ik ga daar niets over zeggen. In het kader van niet onnodig aankomen? Ik vind het leven zónder alcohol ook erg gezellig. Daar mag je je eigen keus in maken. Maar ook dan geldt, pas het in je schema zodat je er dan met andere keuzes rekening mee houdt.

En moet je nu iedere dag je eet-app invullen en calorien tellen? Nee natuurlijk! Maar door er van te voren goed over na te denken voorkom je dat je écht alle remmen los gooit.

Tip 6: Maak je omgeving passend

Waar je ook verblijft, ook daar wonen mensen met een normaal leven. Wanneer je dus bijvoorbeeld langere tijd afhankelijk bent van hetzelfde restaurant vraag dan eens om gekookte aardappelen en gegrild vlees ipv friet en in de boter gebakken biefstuk.

Als het niet op de kaart staat vraag dan om een maaltijdsalade. En bij het ontbijtbuffet kan je bijvoorbeeld vragen of ze volkoren brood voor je hebben in plaats van de eeuwige witte boterhammen en croissants.

Je zult versteld staan van hoe ver de kok soms voor je wil gaan voor jou die net even andere maaltijd voor te zetten. Vind je het een beetje gek om te vragen? Bedenk je dan dat wanneer iemand (zoals ik bijvoorbeeld) niet alles kan of mag eten vanwege allergie of dat je er echt goed ziek van wordt dit ook doet en in 99 procent van de gevallen altijd héérlijk zit te eten.

Tip 7: Ook op vakantie kan je bewegen

Juist tijdens je vakantie kan je veel meer bewegen dan thuis. Om er nu voor te zorgen dat je niet drie weken lang ligt te vegeteren op dat strandbedje kan je hier ook een afspraak met jezelf over maken.

Hier zijn wat ideeën:
Maak een lange strandwandeling ’s morgens vroeg als het strand nog heerlijk verlaten is. Of juist na zonsondergang. Tijdens het wandelen komen vaak de mooiste gedachten opborrelen.

Trek honderd baantjes in het zwembad. Ook dit kan je in alle stilte doen wanneer iedereen nog in / al in bed ligt.

Ga er op uit Zorg voor een kaart op je telefoon (Google Maps bv) zodat je om de omgeving te gaan verkennen. Of vraag een local of hij of zij je een dag(deel) wil rondleiden. En dan niet in de auto gaan zitten he…. wandel of fiets!

Dat dorpje daar tegen de heuvel op? Stap uit de bus onderaan de berg en wandel omhoog. Beloon jezelf boven met een koude ice coffee of een ander verfrissend drankje en wandel rustig terug naar de bushalte.

Sleep niet alle badspullen in één keer mee naar je bedje. Loop een paar keer heen en weer.

Biedt aan om iets te drinken te gaan pakken. Zo sta je steeds tussen door even op en lig je niet de hele dag op je krent.

Heb je thuis een abonnement op de sportschool? Kijk dan of er in de buurt bij je vakantie adres ook een sportschool is. Vaak geven ze wel dagpassen uit. Veel hotels hebben ook een sportzaal trouwens! Doe 1x per week je gewone routine. Je zult er ongelofelijk veel aan hebben want je bent nog drie keer trotser op jezelf dat je het hebt gedaan! Beloofd!

Hetzelfde geldt voor hardlopen. Ben je hier thuis mee begonnen? Plan dan op je vakantie bestemming in ieder geval twee trainingen in. Dan hoef je bij thuiskomst niet helemaal opnieuw te beginnen. Ook hiervoor geldt, jij gaat heeeeeel erg trots op jezelf zijn na afloop!

Tip 8: Ben lief voor jezelf

Lukt het toch niet helemaal om al je voornemens uit te voeren? Ben dan lief voor jezelf. Het feit dat je het dit keer hebt voorbereid en je het je het meeste van de tijd gelukt is om bij je plan te blijven is GEWELDIG !!!!

Als ik een gokje mag doen, gok ik dat je altijd al superstreng voor jezelf bent en vind je er van alles van wanneer jij in jouw ogen faalt. De vakantie is daar niet voor bedoeld. De vakantie is bedoeld om op te laden. Nieuwe plannen te maken. Met hernieuwde energie thuis te komen.

Ben dus lief voor jezelf is mijn advies.

Tip 9: Spiegeltje spiegeltje aan de wand

Wanneer je thuis graag mascara draagt is dat in een warm land waar je misschien ook nog wil zwemmen soms lastig. Halverwege de dag heb je van die vage vegen onder je ogen óf je loopt voor je gevoel met een blote billen gezicht. Als je merkt dat je op vakantie of tijdens warme dagjes uit hier tegenaan loopt denk dan eens aan wimperextentions. Ik heb ze zelf al een paar jaar en hoef me nóóit druk te maken over mijn oogopslag. Je staat ‘s morgens gorgeous op uit bed en hebt hiermee een zorg minder over je uiterlijk.

Zorg dat je haar gekapt is in een model dat zich makkelijk laat stylen. Hoe fijn is het wanneer je haar nog redelijk hip opdroog na een verfrissende plons. Of zorg voor een leuke sjaal die je erom heen kan wikkelen. Zo hoef jij je geen onnodige extra zorgen te maken over je uiterlijk!

Tip 10: Eet niets dat je niet lust, maar niet alleen maar lekkers!

Eet niets dat je niet lust. Soms bestel je iets of koop je vreemde lekkernijen die wanneer je er aan bent begonnen eigenlijk niet eens zo heel erg lekker zijn. Zonde om weg te gooien. Maar moet jij die calorieën per se eten?Eten weggooien hou ik ook niet van, is er iemand anders in het gezelschap die het wel lekker vindt? Doorschuiven maar! Het is zo zonde van al je inspanningen om extra calorieen binnen te krijgen van iets dat je eigenlijk helemaal niet zo heel erg lekker vind.

Geniet van alle heerlijkheden die je jezelf gunt. Bedenkt dat je heus niet de hele dag door lekkers moet snoepen. Met gewoon lekker eten dat zelfs ook nog naar gezond en zelfzorg neigt is natuurlijk niets mis! Moet je er nu echt zo heel erg moeilijk over doen? Nee, niet moeilijk doen, het jezelf makkelijk maken!

Wanneer je slimme keuzes maakt, maak je het jezelf iets makkelijker om niet met vijf kilo méér thuis te komen dan dat je vertrok. Hoeveel moeite moet je daar wel niet voor doen om die er af te krijgen? Ga jij bij thuiskomst eerst een paar weken aan de maaltijdshakes en repen?

Denk je dan tijdens je vakantie eens in hoe zo’n shake smaakt of ruikt! En hoeveel honger je hebt. Hoeveel water je drinkt om je lege maag te vullen. En het gevoel dat je hebt wanneer anderen wél lekker aan een maaltijd zitten! Dat wil je toch niet!

Je kunt deze tips ook als pdf bestand downloaden. Fijne zomer!

10 Pre-vakantie tips om geen kilo's aan te komen deze zomer

Zo kom jij geen zomerkilo's aan!

Send download link to:

Ik ben Gusta de Jong.
Gewichtsconsulente, afvalcoach én ervaringsdeskundige op het gebied van (over-)leven met Obesitas.

Herken je dit?

Chocola! Chocola! Chocola! Je zit op de bank en in je hoofd galm één woord. Oorverdovend en fluisterend irritant tegelijk. De Netflix serie die je zit te kijken kan je aandacht er niet van afleiden. Chocola, chocola! Je staat op, loopt naar de keuken, scheurt de wikkel van de reep en nog voordat je terug op de bank bent heb je de eerste happen al achter je kiezen.

Hoe zou het voor jou zijn:

Om niet langer de onbedwingbare drang te hebben om steeds te willen snoepen.
Om één stukje chocola te kunnen eten in plaats van de hele reep.
Om jezelf te belonen met van alles behalve zoetigheid of gebak.

Om weer in de maat van dat ene jurkje te passen waar je oog steeds op valt als je langs de etalage van dat boetiekje loopt.
Om kleding te kunnen kopen naar je eigen stijl en smaak.
Om niet langer je spiegelbeeld te ontwijken omdat je niet verdragen kan hoe je er uitziet.

Dat ook jij die schoonheidsbehandeling ondergaat omdat jij je niet langer voor je lijf schaamt!
Om mee te gaan zwemmen zonder dat jij het kleedhokje eigenlijk liever niet uitkomt.
Om onbevangen mee te doen met activiteiten zonder je af te vragen hoe je eruit ziet en hoe je het er vanaf brengt.

Om niet steeds terug te vallen in oud gedrag met bijbehorende kilo’s

Je wilt toch:

trots zijn op het resultaat op de weegschaal
op je spiegelbeeld
op je prestatie
op jouw doorzettingsvermogen
op je nieuwe leefstijl

Afvallen! Je hebt niets te verliezen behalve je kilo’s

Klik hieronder voor meer informatie over aanpak, duur en tarieven van het volgen van coaching


Ben je er aan toe om persoonlijk kennis te maken en je vragen rechtstreeks aan me stellen? Maak dan gebruik van mijn aanbod voor een gratis adviesgesprek:


Meer lezen? Klik op de boekenkast voor leuke, ontroerende, zinvolle artikelen

Heb je deze handige downloads ook al in je bezit?

Handige lijstjes helpen kiezen:
Voor de dagelijkse kost maakte ik overzichtjes waarop je direct kunt zien hoeveel calorieën je daarmee binnenkrijgt. Handig om slimme keuzes mee te maken. Je kunt ze opslaan of printen voor in de keukenla!

Kijk hier voor álle laatste nieuwe downloads!

Als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen en give aways?
Schrijf je in:

Als eerste op de hoogte